KRUP HASTALIĞI (LARİNGOTRAKEOBRONŞİT)

KRUP HASTALIĞI (LARİNGOTRAKEOBRONŞİT) NEDİR?

Çocuklarda  daha çok sonbahar ve kış aylarında görülen,  bulaşıcı, ani gelişen, sert öksürükle karakterize  bir üst solunum yolu enfeksiyondur. Genellikle  6 ay- 6 yaş arası çocuklarda görülür ve bu grupta sıklığı  %15 kadardır.

NEDENİ NEDİR, NASIL YAKALANILIR?

Hastalığa neden olan etken sıklıkla virüslerdir. En sık neden olan virüs %75 oranında parainfluenza virüsü olmakla beraber, çok çeşitli virüsler  de etken olabilmektedir. Bu hastalıkta bakteriyel etkenler çok nadirdir ve bakteriyel kökenli  kruplar daha ağır geçer.
Hastalık öksürne hapşırma yoluyla etrafa saçılan damlacıkların alınması ile bulaşır.

BELİRTİLERİ NELERDİR, HASTAKLIK NASIL SEYREDER?

krup
Hastalığın temel belirtileri, ses teli düzeyinde nefes borusunda görülen ödeme bağlı solunum yolunda daralmaya bağlıdır.
Virüsün bulaşmasından 2-3 gün sonra ortaya çıkan hafif ateş, burun akıntısı gibi soğuk algınlığı bulgularını seste boğukluk-kısıklık ve takiben ani başlangıçlı, sert bir öksürük ile kendini gösterir. Öksürük daha çok geceleri ve sabaha karşı belirginleşir ve havlar tarzda gerçekleşir.
Hastalığın daha ciddi seyrettiği durumlarda yüksek ateş,  hızlı nefes alma, giderek artan yorgunluk, ağız etrafı ve ellerde morarma görülebilir.
Etkene ve çocuğun bağışıklık sistemine bağlı olarak hastalık 1 günde iyileşebileceği gibi, 10 güne kadar da uzayabilir.
Genellikle kısa zamanda bir sorun olmadan iyileşme görülmekle beraber  ,çok nadir olarak da hayati tehlike yaratan solunum ve kalp durması, akciğer ödemi gibi durumlar görülebilir.

NASIL TANI KONULUR?

Tanı, çocuğun şikayetleri  ve fizik muayene bulguları ile konulur. Genellikle ek tetkike gerek duyulmaz. Ancak ileri durumlarda beraberinde bronşit ve akciğer enfeksiyonu da olabileceğinden akciğer filmi çekmek gerekebilir.

NASIL TEDAVİ EDİLİR?

Öncelikle söylemek gerekir ki, etken genellikle virüsler olduğu için antibiyotikler etkisizdir. Ancak bakteriyel etkenler  nadir olmakla beraber dışlanamayacağı için doktorunuz çocuğu riske atmamak adına antibiyotik tedavisi önerebilir.
krup
Hafif durumlarda nefes açıcı, burun açıcı şuruplar ve soğuk algınlığı ilaçları yeterli olur. Evde varsa aralıklı soğuk buhar uygulaması çocuğu rahatlatır. Biraz daha ağır durumlarda hastanede oksijen, nebülizatörle kortikosteroid ve adrenalin uygulanması, daha ağır durumlarda ise kortikosteroid iğne yapılması gerekebilir. Nadiren hastaneye yatış gerektirecek kadar ağır tablolar gelişir.
Bütün bunların yanında çocuğun sakinleştirilmesi, dik oturtulması ve ortamın biraz serinletilmesi daha rahat nefes almayı sağlayacaktır. Sıvı tüketimin arttırılmasına özen gösterilmeli. Öksürüğü arttırabileceği için ağır ve sert yiyeceklerle beslenme yapılmamalıdır.