ASTIM

Astım hastalığı çocukların yaklaşık %10’unda görülmektedir. Günümüzde çocuklarda  astım ve diğer alerjik hastalıklar giderek daha fazla görülmekte ve iyileşme yaşı giderek daha ileriye kaymaktadır. Şehirleşme, ambalajlı gıdalarla beslenme, erken doğum ve sezaryen doğumların artması buna katkıda bulunan en önemli nedenler.

Astım dendiği zaman tekrarlayan bronşit/bronşiolit atakları anlaşılır. Atak anında solunum yollarında daralma meydana gelir ve nefes almak zorlaşır. Bu nedenle nefes alma sırasında hışıltılı bir ses duyulur. Doktorlar tarafından astım yerine hışıltılı çocuk dendiğine çoğu zaman şahit olabilirsiniz. Yine reaktif hava yolu hastalığı da duyabileceğiniz bir başka isimlendirmedir ki hepsi de doğrudur.

Çocuklarda astım hastalığından bahsettiğimiz zaman aslında tek bir hastalıktan bahsetmiyoruz. Farklı nedenlerle ortaya çıkan ancak tedavileri üç aşağı beş yukarı aynı olan bir gruptan bahsediyoruz.  Birazda kolaya kaçıp hepsine birden astım diyoruz. Biraz konuyu açalım:

Astımı üç gruba ayırabiliriz. Birinci grup yaşamın ilk 3 yılında ortaya çıkan ve kaybolan hışıltı ataklarıdır. Erken doğum, ebeveynlerin sigara içmesi genellikle rastlanan nedenlerdir. İkinci grup yine ilk 3 yaşta başlayıp, 7-8 yaşlarında kaybolmaya başlayan gruptur. Bu grubun en sık nedeni geçirilen genellikle viral kökenli solunum yolu enfeksiyonlarıdır. Alerjiye bu grupta pek rastlanmaz. Üçüncü grup ise genellikle 3 yaş sonrası başlayan ve yaşam boyu azalarak da olsa devam eden gruptur ki asıl astım bu gruptur. Hemen her zaman ailede astım ya da egzema öyküsü vardır.

Astımı bu şekilde gruplandırdıktan sonra tedavisine geçelim. Tedaviyi nedene yönelik tedavi ve astıma yönelik tedavi olarak ikiye ayırabiliriz. Az önce astım gruplarını anlatırken kısaca değindiğimiz nedenleri mümkün olduğunca bertaraf etmeliyiz. Evde mümkünse dışarıda bile sigara kullanımını bırakmak birinci yapılması gerekendir. Özellikle ilk üç yaşta enfeksiyonlardan korunmak. Kalabalık yerlerden uzak durmak, hastalara yakın temasa geçmemek, el vücut temizliğine dikkat etmek, evi iyi bir şekilde havalandırmak yapılabilecek en basit şeyler. Anne, baba ve bakıcı kişinin grip ve boğmaca hastalıkları açısından aşılanmaları her zaman akla gelmeyen, gelse de uygulanmayan çok önemli diğer önlemlerdir. Besin alerjisi ve reflü hastalığının kendini tekrarlayan bronşit şeklinde gösterebileceğini de unutmamak lazım. Son olarak da astımın asıl sebebi alerjiye yönelik olarak yapılabilecek testlerdir. Besin alerjisi kısmında değindiğimiz gibi alerji testlerini mümkün olduğunca geç dönmede yapmak istiyoruz ki bize doğru sonuç versin. Tabi o zamana kadar önlem almayacak değiliz.

Astım alerjenleri genellikle solunum yolu ile reaksiyon yapan alerjenlerdir. Ev toz akarları, küf mantarları, çiçek-ot-ağaç polenleri, hayan tüy ve epitelleri en sık alerjenlerdir. Henüz hangisi olduğunu saptayamadığımız dönemde hemen hepsine karşı önlem almamız gerekir. Ev tozu akarları, yatağımızda, perdelerde, halıda yaşayan gözle görülmeyen canlılardır. Aslında akarlar değil dışkıları alerji yapar. Bunlara karşı çift hepafiltreli elektrik süpürgesi kullanmak, mümkün olduğunca elektrik süpürgesini çocuk evde değilken yapmak, arkasından evi havalandırmak, mümkün olduğunca halı kullanmamak, perde yorgan ve yastık kılıflarını sentetik olanlarından kullanmak ve antialerjik yastık kılıfları kullanmak, çocuğun pelüş oyuncaklarını 55 derecede yıkamak  alınabilecek en önemli önlemlerdir.

Küf mantarlarına karşı rutubet kaynaklarını kurutmak, ev içinde çamaşır kurutmamak ve sürekli nemlendirici kullanmamak yeterlidir.

Polenler ise biraz daha karışık. Genel olarak ot ve çiçek polenleri bahar aylarında en fazla bulunur. Ağaç polenleri ise bölgedeki ağacın türüne göre değişmekle ve baharda daha fazla olmakla beraber yıl boyunca havada bulunabilir. Polen alerjisi durumunda evdeki çiçekli bitkileri azaltmak alınacak ilk önlemdir. Polenlerin havada en fazla olduğu 10-16 saatleri arasında dışarıya çok çıkmamaya ve bu saatlerde evi havalandırmamaya dikkat edilmeli. Polen yoğun bir yere gidilecekse kısa süreli maske kullanmak faydalı olabilir.

Ev içinde bakılan kedi köpek kuş tavşan gibi hayvanların tüy ve epitellerine karşı bir alerji söz konusu ise mutlaka hayvan evden uzaklaştırılmalı. Burada çocuğun hayvanla temas yaşı önemli. Yapılan çalışmalar hayvan bakılan evde doğan çocuklarda alerji oranının, evine sonradan hayvan alınan çocuklara göre daha fazla olduğunu gösteriyor.

Bunlar tedavinin nedene yönelik ayağını oluşturuyordu. Şimdi kısaca astımın ilaç tedavisinden bahsedelim. İlaç tedavisinde kullandığımız birkaç grup var. Bunlardan ilki genelde gece yatmadan önce verdiğimiz alerji ilaçları diyebileceğimiz, şurup, toz ve çiğneme hapı şeklinde olabilen alerjik reaksiyonu azaltan ilaçlar. Bunların haricinde asıl ilaçlarımız havayolu ile verilen ilaçlarımız.  Ailelerin en çok kullanmaktan çekindikleri ilaçlar bunlar. En sık çekinceleri ilaçların bağımlılık yapması. Ancak bu ilaçların hiçbirisi bağımlılık, alışkanlık yapmaz. Bu ilaçları sık ve uzun süreli kullanmamızın nedeni zaten hastalığın kronik ve tekrarlayıcı olmasından kaynaklı. Havayolu ile kullandığımız iki grup ilaç var. Birinci grup çocuğu o an rahatlamaya nefesini açmaya yönelik.  Bu grup kısa süreli kullanılır. Yaklaşık 5-10 gün kadar genellikle. Geçirilen her bronşit atağı broşlarda çok küçük geri dönüşümü olmayan izler bırakır. Bu izler belli bir sınırı aşınca hastalık daha kalıcı hale gelir. Bu nedenle hastalığın tekrarlamasını ne kadar engellersek ileride astım hastalığından o kadar uzaklaşırız. İkinci grup ilacımız işte bunu engellemeye yönelik. Bu grup ilacı kitaplarımız başlayınca en az üç ay kullan der. Ancak genellikle biz bir ay kullandırıp duruma göre devamına karar veririz. Çocuğun klinik durumuna göre ve hastalığın tekrarlama sıklığına göre ilaçların doz ayarlamalarını o hastaya özel olarak düzenleriz. Bu nedenle tedavi yönetimi mutlaka bir uzman tarafından yapılmalı. Gereksiz ilaç kullanımının olası yan etkileri arttıracağını ve gerektiği halde ilaç kullanmamanın hastalığı daha da kronikleştireceğini unutmamalıyız.